Weet u hoeveel omzet u misloopt omdat uw telefonische bereikbaarheid niet goed geregeld is? Waar liggen voor u de gemiste kansen?
Uit onderzoek van Quality Support blijkt dat het missen van klantcontacten grote commerciële gevolgen heeft in Nederland waarbij ondernemers veel omzet missen.
Uitkomsten bereikbaarheidsonderzoek
Meer dan 20% van de bellers krijgt geen direct contact bij een belpoging. Hiervan krijgt 18% een voicemail, de rest krijgt überhaupt geen contact met een organisatie.
Opvallend is dat 38% van de bedrijven niet binnen 24 uur terugbelt als er een terugbelnotitie achtergelaten wordt. Niet klantvriendelijk dus.
Van de klanten en prospects die bellen, wordt 17% uiteindelijk niet geholpen.
Een gemist gesprek is een gemiste kans:
prospects gaan verder zoeken en komen uit bij een concurrent
klanten blijven zitten met hun vraag of probleem en voelen zich niet gehoord. Dit komt de klanttevredenheid en klantloyaliteit niet ten goede
Wat kost een gemist klantcontact?
Stel:
Stel voor uw organisatie zijn er 100 pogingen tot klantcontact per week.
Dan worden uiteindelijk 17 van deze klanten of prospects niet geholpen en dit leidt er uiteindelijk toe dat u 1 opdracht mist. Uitgaande van een gemiddelde orderwaarde van 250 euro, betekent dit dat u per maand €1000,- omzet misloopt.
Oplossing voor klantcontact
Als u ervoor zorgt dat iedere poging tot klantcontact resulteert in persoonlijk contact, betekent dit dat er geen gemiste kansen meer zijn. Zelf een eigen (extra) telefoniste inhuren weegt qua investering vaak niet op tegen de potentieel gemiste omzet. Het inhuren van een externe telefoniste is wel kostenefficiënt. U huurt daarmee een fulltime extra collega in, waarvoor u betaalt op het moment dat er voor uw organisatie gewerkt wordt. Het resultaat:
- 100% bereikbaarheid van uw organisatie
- Geen gemiste kansen of klachten
- Een fractie van de kosten van het inhuren van eigen personeel
Daarnaast kunt u zich, door gebruik te maken van de diensten van een antwoordservice, volledig richten op uw core business. De externe telefonisten handelen uw telefoonverkeer professioneel af, u wordt niet gestoord bij uw werkzaamheden door bijvoorbeeld acquisitie of op momenten dat het niet uitkomt. Een goede bereikbaarheid én rust in uw organisatie.
De infographic van Quality Support: