Skip to content

De klank van uw stem brengt associaties met zich mee, wees hier alert op.

Op de website van De Ondernemer is een interessant artikel te lezen n.a.v. een boek van Peter de Smet over het belang van stemgebruik.
1) De eerste indruk die u maakt, is visueel.
2) Direct gevolgd door het geluid dat u voortbrengt, uw stem.

De stem is één van uw instrumenten. Wees bewust hoe u uw stem gebruikt. Zeker in een telefoongesprek, de beller aan de andere kant ziet u immers niet, dus moet 100% afgaan op uw stem.

Uw stem verraadt of u eerlijk bent. Let ook goed op hoe u iets zegt, de mens is daar gevoelig voor:

Hoort u romantische muziek, dan wordt u romantisch.
Hoort u muziek waarvan u baalt, dan wordt u geïrriteerd.
Hetzelfde proces voltrekt zich bij het horen van de tonen van een stem van iemand.

De klank van de stem brengt bepaalde associaties met zich mee

De Aantrekkelijke stem
Mensen met een aantrekkelijke stem genieten, net als fysiek aantrekkelijke mensen, van voordelen. De beleving van schoonheid door een mooie stem neemt –natuurlijk- af zodra visuele informatie beschikbaar is.

De Kinderlijke stem
Volwassenen met kinderlijke stemmen komen warmer en eerlijker over, maar ook minder machtig en minder competent.

Een onvolwassen, kleine meisjesstem wekt de indruk van een onvolgroeid en ontoereikend zelfbeeld (al vinden mannen een dergelijke stem wel vaak sexy).

De Buikstem
Buikstemmen zijn charismatisch. Deze stemmen maken indruk, enthousiasmeren en overtuigen.

De Onaantrekkelijke stem
Piepende, nasale en monotone stemmen associeert de mens met onaantrekkelijkheid. Een nasale stem suggereert een saaie, vervelende persoonlijkheid.

Een zwakke, levensloze stem geeft een boodschap af: het maakt de spreker weinig uit waar hij of zij het over heeft. Hij/zij is weinig enthousiast of betrokken.

De Hese stem
Een hese stem associëren wij –onbewust- met een introverte, emotioneel arme, individualistische spreker.

Een aantal tips

a. Spreek relatief snel en luid.
Dit boezemt vertrouwen in. Let wel goed op dat u dit niet overdrijft!
Praat u te snel, dan ervaren anderen u als zenuwachtig en/of onzeker.
Praat u te hard, dan beschouwen anderen u vaak als vervelend.

b. Neem uw stem op en luister af.
Een goed idee om uw telefonisch stemgebruik te optimaliseren.
Luister naar uzelf en bedenk hoe u klinkt. Een opnameapparaat zoals de voicerecorder op uw smartphone helpt hierbij.

c. Spreek vóór in de mond.
Met name als u de neiging heeft om onduidelijk te praten.

d. Adem.
Vooral als u neigt (te) snel te praten. Articuleer duidelijk. De kwaliteit van uw stem verbetert daardoor, want het strottenhoofd ontspant zich meer.

De kwaliteit van uw adem, de hoeveelheid lucht die langs de stembanden stroomt, bepaalt de helderheid van toon en de geluidssterkte van de stem.
De ademhaling verbindt het fysieke met het psychische. Een mens houdt zijn/haar adem in om ergens op te concentreren, bij angst en/of pijn. En bent u boos of opgewonden, dan gaat de ademhaling sneller.

e. Intonatie.
Een stem die klinkt als een klok, gebruikt bewust hoog-laag-variaties voor intonatie. Een goede idee is om uw tempo aan te passen aan dat van uw gesprekspartner. Las ook pauzes in, zodat de ademhaling onder controle blijft.

U wekt vertrouwen met een zachte stem. Een harde stem overdondert en vermoeit de toehoorder. Vermijd ook stopwoorden en bijgeluiden, want die werken hinderlijk. Bent u zich bewust van uw stopwoorden? Let hier eens een week op.

f. Smile!
Glimlach…dit ontspant uw stembanden. Een glimlach geeft u een sympathieker uiterlijk en onthoud: ook in een telefoongesprek klinkt een glimlach door.

 

Bron:
http://www.deondernemer.nl/kennis/652547/Stemtest-voor-ondernemers.html
Hier zijn ook stemtesten en oefeningen te vinden.

Heeft u een vraag omtrent de diensten van Interswitch?

Laat uw gegevens achter of neem contact met ons op.

Ik heb een vraag aan Interswitch

Gratis kostenindicatie?

Stel uw pakket samen