Altijd bereikbaar zijn voor (potentiële) klanten, leveranciers, collega’s: het is belangrijk. Maar niet altijd even praktisch en gezond. Het zou soms prettig, en verstandig, zijn om door te schakelen.
Technostress
De 21e eeuw…de mobiele telefoon is -bijna- onmisbaar. Iedereen is altijd en bijna overal bereikbaar, men heeft internet via de mobiele telefoon. Veel mensen kunnen niet meer zonder “het mobieltje”. Maar is altijd bereikbaar zijn een zegen?
Onderzoek wijst uit dat werknemers meer last hebben van “technostress”. De druk om altijd bereikbaar te zijn zorgt steeds vaker voor fysieke en psychosociale klachten.
“De last van de telefonische bereikbaarheid achter u laten bij het dichttrekken van de deur van kantoor als u naar een afspraak gaat of naar huis: het is mogelijk.”
Altijd bereikbaar: Onpraktisch
Daarnaast is altijd bereikbaar zijn gewoon niet altijd even praktisch. Waarschijnlijk komen onderstaande situaties wel bekend voor:
- Telefoon tijdens afspraak
Tijdens een afspraak met een -potentiële- klant maakt uw mobiele telefoon een aantal keer een geluid. Bent u tijdens het verdere gesprek ook even afgeleid als u uw beeldscherm bekijkt om toch even te zien wat u gemist heeft? - Weggedrukt gesprek
U heeft een gesprek weggedrukt van een onbekend nummer, er wordt uiteindelijk geen voicemail ingesproken. Gemiste klacht van een klant of wellicht een gemiste potentiële klant? - Bereikbaar zijn in het weekend
Vanaf kantoor heeft u het nummer doorgeschakeld staan om geen spoedgeval te missen in het weekend. Op zaterdagavond belt een klant met een niet spoedeisende vraag. Ophangen met de mededeling dat men daar maandag maar voor terug moet bellen of toch te woord staan? - Fysieke klant versus beller
Een klant die voor uw neus staat/zit en onderwijl blijft uw telefoon rinkelen. Keuze: 100% aandacht blijven geven aan de klant en helemaal niet aan de beller?
Of toch de aandacht verdelen en beide niet de 100% aandacht geven die zij verdienen. - Niet alle gegevens bij de hand
In de auto wordt u gebeld door een klant. U kunt de vraag van deze klant niet direct beantwoorden omdat u niet alle gegevens bij de hand heeft.
De Oplossing: doorschakelen!
Het zou soms prettig zijn om:
- De last van de telefonische bereikbaarheid achter u te laten bij het dichttrekken van de deur van kantoor als u naar een afspraak gaat of naar huis.
- De telefoon door te schakelen of te kunnen laten gaan als u in gesprek of geconcentreerd bezig bent.
- Alleen gebeld te worden voor -echte- spoedgevallen.
- Mensen terug te bellen op een tijdstip dat het voor u goed uitkomt.
Dit is mogelijk door uw mobiele telefoon – af en toe- door te schakelen. De beller krijgt dan alsnog wel persoonlijk contact in plaat van een voicemail. U ontvangt een gespreksnotitie en indien er nog actie gewenst is kunt u dit oppakken op een moment dat dit voor u het beste uitkomt.
Een “Personal Assistant op afstand”, wie wil dat nou niet?
Bron:
http://www.fnv.nl/themas/opdewerkplek/nieuws/technostress/