Waarom is het de vrijdag na Hemelvaart druk in een inbound callcenter zoals Interswitch?
Afgelopen vrijdag 6 mei 2016 was het weer een van de drukste dagen van het jaar bij de telefoonservice van Interswitch. De vrijdag na Hemelvaartsdag is traditioneel een dag waarop een groot aantal klanten doorgeschakeld is en er veel telefoonverkeer binnenkomt bij de telefonisten.
Zoals in onderstaande afbeelding te zien is, is het op Hemelvaartsdag (donderdag) iets rustiger in verhouding met een gemiddelde “ normale” donderdag.
Op de vrijdag na Hemelvaartsdag is dit juist omgekeerd: het is op het callcenter juist drukker dan op een
“normale” vrijdag. Dit jaar ging het zelfs om bijna 150% (!) meer gesprekken.
Maar, hoe komt dit?
Waarom is het de vrijdag na Hemelvaart zo druk in ons callcenter?
Vijf Redenen:
- Dagklanten vrij
Onze dagklanten schakelen extra door en nemen makkelijker een dag vrij.
Met het doorschakelen naar de antwoordservice is de bereikbaarheid gewaarborgd. Daardoor kunnen onze klanten met een gerust hart het kantoor een dag extra gesloten houden. Meer telefoongesprekken dus voor onze klanten met een dagabonnement. - Verplichte vrije dag
In veel bedrijven is de vrijdag na Hemelvaartsdag zelfs een verplichte vrije dag. Deze bedrijven stonden afgelopen vrijdag dus de hele dag 100% doorgeschakeld. Vaak zijn dit bedrijven die wij normaal overdag alleen helpen met de opvang van de overflow. - Veel bellers zijn vrij
Vanwege twee bovengenoemde redenen zijn veel mensen vrij. Zij hebben een dag extra voor zaken waar zij normaal niet aan toe komen. Zoals bijvoorbeeld de boekhouder, tandarts of CV installateur bellen voor een afspraak. - 24/7 Klanten staan overdag doorgeschakeld
Een groot aantal klanten die normaal alleen in de avond en het weekend gebruik van onze telefoonservice maken, staat op de vrijdag na Hemelvaart de hele dag doorgeschakeld ivm bedrijfssluitingen. - Ander type gesprekken
Dit punt hangt samen met punt 4. Omdat 24 uurs klanten overdag doorgeschakeld staan komt er een ander type gesprekken binnen voor onze telefonisten. Dit dus naast de “gewone” gesprekken die op vrijdag tijdens kantooruren binnenkomen. Denk aan bijvoorbeeld storingen, reparatieverzoeken en calamiteiten.